onsdag 26 augusti 2015

Kickstart!! Äggfasta

En ny start... nu börjar jag om,

Under de tre närmaste dagarna (onsdag, torsdag och fredag) ska jag hålla mig till en äggdiet, äggfasta,
uppslaget till detta kommer från LCHF magasinet, bilagan som medföljer/säljs separat med Expressen, Gå ner 2 kilo i veckan är rubriken.

"Ägg är det optimala livsmedlet,
det innehåller nästan allt människan behöver."

Enligt tidningen ska man äta 6 - 12 ägg om dagen i fem dagar och sedan börjar man med strikt LCHF kost för att sedan ta fem nya dagar med äggfasta -fem dagar äggfasta och sedan fem dagar LCHF.
Personen i artikeln klarade sig på fyra ägg/dag så jag tänker väl att jag bör kunna hålla mig till fyra, max sex ägg om dagen då jag är relativt stillasittande och inte gör av med så många kalorier per dag.
Nu tänker jag dock börja lite försiktigt med tre dagar och sedan äta enligt LCHF under helgen,
eftersom jag inte vet hur min kropp, varken fysiskt eller psykiskt klarar av enbart ägg.

  1. Äggfasta går ut på att Du under fem dagar äter 6 - 12 ägg om dagen, samt en matsked fett per ägg.
  2. Du får även äta ost, max 210g om dagen.
  3. Drick mycket vatten, gärna med pressad citron för Cvitaminernas skull, kaffe och te är oxå tillåtet.

Detta kan Du äta och dricka:

Menyförslag
  1. kokta ägg med smör eller majonäs
  2. stekta ägg med smör eller majonäs
  3. äggröra med smält ost
  4. plättomelett med ost och kryddgrönt
  5. kall omelett som viras runt strimlad ost i majonäs
  6. ägg panerade med ost
  7. fettkaffe
  8. ägglatte
Jag testar alltså i tre dagar till att börja med och kör sedan LCHF under helgen,
verkar det fungera så blir det ytterligare några dagar äggfasta,
men jag börjar i dag onsdag 26/8 och uppdaterar hur det går, om jag klarar av att leva på ägg under tre dagar eller om jag blir tvungen att avbryta i förtid.

Idag är jag fet... mitt BMI är 34.2 vilket klassas som fetma


Det som känns lite jobbigt i nuläget är att jag ska äta typ 4 gånger om dagen,
det gör jag ju aldrig i normala fall... det blir två, max tre måltider om dan å då är frågan om en halv banan räknas som måltid, det är vad jag ätit till frukost i sommar ihop med dagens första medicinintag. Men jag måste ju försöka... jag åt mitt första kokta ägg med smör 8.30 å bör då typ äta dagens sista måltid vid 21.30 - senast - då jag tar min kvällsmedicin.

Hittills idag har jag:
7.00 morgon
8.30 ätit mitt första ägg
9.00 jag & Frost lade oss att sova - vi sov tre timmar
12.00 vaken, dricker kaffe, bloggar

9 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Det funkar säkert, hoppas att det går bra och
att kroppen bara vill ha ägg. Kram

Nilla sa...

Hoppas din diet fungerar för dig. Kram

Decdia sa...

Jag älskar ägg, men en hel vecka med det... nja. :)
Tur i alla fall att du får äta lite mer än ägg, det är inte mycket kalorier i såna och då känns det som om det varit rätt så farligt att äta bara det.

Veiken sa...

Jag säger LYCKA TILL och hoppas att du även efter äggfastan tycker om ägg! Kramar

nalta norrland sa...

Än så länge går det bra... troligtvis äter jag för lite då jag inte är hungrig. Jag har ätit två kokta ägg med smör (jag gillar inte majonnäs) sedan har jag ätit lite ost = två Mini Babybel, jagskulle dock tro att för att få detta att fungea bör jag äta minst fyra ägg/dag.

nalta norrland sa...

Jag ska ju bara äggfasta i tre dagar :) två dagar kvar... det är lugnt.

nalta norrland sa...

Ha ha min kropp vill inte ha mat, den vill ha mackor, choklad å coca cola om den får välja :D

ullie sa...

gott med ägg men hoppas det fungerar för dej lycka till !!

Fyrtiotaggare sa...

Lycka till, vi startar med en dags mellanrum. Ja jag kör inte äggfasta men lchf :) men för mug innehåller det mycket ägg som jag helst bakar in i något annat.