söndag, oktober 01, 2017

Ett par bilder från lördagens utflykt

VOJMÅN





Vojmån är en å som rinner genom södra Lappland, från den norska gränsen söder om Skalmodal 
till Volgsjön, där ån mynnar vid Vilhelmina. 
Volgsjön avvattnas i sin tur av Ångermanälven.

Rastplats Vojmån

Vilhelmina kommun, Lappland 
Rastplats Vojmån
Trafikverkets rastplats Vojmån ligger 25 km nordöst om Vilhelmina. E 45.
Rastplatsen erbjuder bland annat följande service:
• Turistinformation (informationstavla)
• Rastplastmöbler (10 möbelgrupper. 1 grill.)
• Sophantering (2 containrar.)
• Toalett
• Handikapptoalett
• Belysning

Övrig info:
Tillgänglig i båda färdriktningarna.
Utsökt läge intill Vojmån med bra fiske och camping.

Med bil från Stockholm till Rastplats Vojmån är det ca 683 km,
Körtid uppskattas till 8 timmar 6 min.


Vi fikade på Stenmans i Vilhelmina


Glada kycklingar från Vilhelmina...
dessa hönor fanns på plats utanför hotellet Vilhelmina där det i helgen
arrangerades Höst Marknad, det mesta var lokalproducerat.

Jag köpte mig en handvävd trasmatta... bild kommer troligtvis en annan dag.



Skickat från min iPhone

9 kommentarer:

BP sa...

När jag läste rubriken lite snabbt - du vet hur det är med min konstiga hjärna - så tänkte jag på "voine, voine. Vet inte varför;-)

683 km och drygt åtta timmars körning - nja, jag hoppar nog, trots att jag trodde att det var ännu längre faktiskt.

Konstverken vid rastplatsen är dock suveräna måste jag säga.

Fika och höns är inte heller direkt min grej. Min man och jag "fikade" idag med en tonfiskmacka, en kopp vanlig bryggkaffe (maken) och en extra stark cappu (jag) på vårt lokala fik som inte bjuder på sådana monstersötsaker som Elin håller på att sätta tänderna i. Är dessa kringlor en norrländsk specialitet eller...

ullie sa...

mycket höstmarkanader nu o höst skördefesten på öland
men tack gumman gulle dej <3 ja ja gillar ju min inredning så e det

va skoj me mattan ta kort !
tycker redan golven e kalla här de sätter inte på förrän sent o vi har ju sluttvåning så det blir jätte kallt där nere.

må så gott i morgon raring kramar om

znogge sa...

Så trevligt att komma ut på en utflykt med mor och dotter. God fika dessutom :D

Kram

Hanna sa...

Vilken mysig utflykt!

Ama de casa sa...

Jösses vilken bautakringla Elin hade där! Slår vad om att hon inte klarade att äta den utan att slicka sig om munnen hela tiden :-)

Fina höns! Jag gillar höns jag. Och att fika :-)

Ami sa...

Vilken mysdag ni fick! Och den där bullen Elin har såg hur god ut som helst :)
Kram

Nilla sa...

Oj så långt och jag som tycker att 52 mil till fjällen är toklångt :-p Först läste jag det som kö-tid och inte körtid och tänkte att då får man allt vara bra sugen :-D kram

Veiken sa...

Så vackert det är där runt Vilhelmina! Min namne. Jag heter Vilhelmina i mellannamn. Den där sockerkringlan ser både stor och god ut! MUMS! Kram

"LillaSyster" sa...

Fina hönor och bullen Elin ska stoppa i munnen ser hur god ut som helst! (Kanske extra god bara för att jag är hungrig..... väntar på potatisen ska koka klart efter en lång arbetsdag) Hemvävdtrasmatta det var ett bra köp! Kram