måndag, november 06, 2017

Äggfasta - dag 1



För tillfället är jag i obalans, trötthet och dåligt mående,

värkande kropp och en förkylning som gör att livet känns tungt.




Visst det beror på mycket på förkylningen som verkligen har slagit läger i min kropp,
men att jag nu dessutom nu har så jäkla ont i magen,
magkramper och känner mig svullen så känns det som en bra ide att testa,
det kan bli värre... eller så blir det bättre,
hur som helst så tar jag en dag i taget.


Värklig Värk Värkligen

Jo jag vet att verklig och verkligen stavas med e,

men jag vill tydliggöra min värk... värkligen.


 

Eftersom det sägs att gluten kan påverka och orsaka inflammationer inte bara i tarmen 
utan även leder, skelett... att man får mera värk, ondare i hela kroppen, 
tänker jag att jag måste verkligen försöka, jag har försökt tidigare, 
 nu när min mage är ond å bråkig känns det lättare att planera in ett annat ätande,
att ständigt ha ont i magen som jag nu haft de senaste fyra dagarna är allt utom skoj.

 

Nu börjar det kännas som en bra ide att

antingen acceptera ett sämre mående 24 timmar dygnet

eller försöka ta tag i det genom en kostomläggning 

och verkligen kämpa.


Visst det kan tänkas att det är dumt att påbörja detta nu då jag är förkyld,
men samtidigt när mår jag så pass bra att det nån gång är den bästa tiden för ett nytänkande
och ett försök till kostomläggning, att plocka bort mina "kryckor" jag tar till
i matväg då energin och orken saknas.

När coca cola är det viktigaste, när jag är beroende av cola för att orka,
när sockersuget triggas och jag helst av allt vill ha choklad sju kvart i timmen...
ja då är det nog bäst att dra i handbromsen.

Jag har en matstörning som ligger latent och bara väntar på att få blossa upp...

Ni som läst min blogg ett längre tag vet att jag i omgångar försökt få ordning på mitt kaos.

Problemet är ju att det finns typ två lägen... ett då jag mår sämre och ett då det är lite bättre.

Antingen tar jag kontroll genom äggfasta, kostomläggning = LCHF,
eller så ger jag mig hän och äter det jag vill ha... vilket ofta resulterar i sämre mående.

Då jag tappar kontrollen, ger mig hän blir ju i princip allt fel,
eftersom min mage blir mer irriterad, tarmen blir inflammerad, 
värken blir värre liksom tröttheten.
 
Även humöret, jag mår sämre rent psykiskt och blir deprimerad.

När det känns tungt och jobbigt att gå ut med the dogs,

när motivationen plötsligt försvinner,

när en kilometer känns lika krävande som ett maratonlopp,

ja då är det dax att lyssna på kroppen.


Kondition är en färskvara, jo YES, så är det ju,
men då den försvinner från en dag till en annan lär det bero på något annat,
att plötsligt knappt orka förflytta fötterna framåt och det värsta att viljan saknas,
det är icke likt mig, jag brukar kunna klara mycket på ren vilja.

Mitt "jag kan - jag vill" verkar tagit time out.


 

En ny start... nu börjar jag om,

Under de tre närmaste dagarna ska jag hålla mig till en äggdiet, äggfasta.
Jag testar alltså i tre dagar till att börja med och kör sedan LCHF under tre dagar,
verkar det fungera så blir det ytterligare några dagar äggfasta,
jag kör en kombo med äggfasta LCHF en tid här framöver
å mår jag bättre efter så där tre veckor så ja då blir det väl en fortsättning.

Men hur som helst allt börjar med ett beslut...




 Hon som driver bloggen 56 kilo skriver så här:


Äggfasta är ett annat verktyg som jag tar till när jag känner att jag slarvat lite med kosten,
varit på semester, ätit borta och ute mycket (Det sk. LIVET)
och jag känner att jag snabbt vill tillbaka till må-bra-formen.
Ett mycket effektivt sätt och åtminstone jag är mätt, nöjd och har inga problem med det.
 Enklast är det så klart om din kropp redan är på fettdrift
– dvs du inte äter en kolhydratbaserad kost i dagsläget.
Som ni vet så innehåller ägg i princip allt man behöver förutom C-vitamin
(pressa i lite citron i vattnet så har du din C-vitamin)
så det är inga konstigheter, ett fantastiskt naturligt livsmedel som är sprängfyllt med nyttigheter!
Det är nog dessutom det som gör att äggfasta är så effektivt – kroppen får vad den behöver!

Har googlat och fann detta:


Vad äter man under äggfastan?
Under äggfastan ska du äta minst sex ägg per dag (gärna fler). 

Till varje ägg ska du äta 1 msk (15 gram/15 ml) fett i form av smör, majonnäs eller olja. 
Det är även tillåtet att äta ost som innehåller max 1 g kolhydrater/100g. 
Mängden ost är begränsad till 30 g per ägg och max 210 g per dag. 
Kryddor och örter är också tillåtna under äggfastan.  


Men nu påbörjar jag dag 1 - måndag 6 november och kämpar i tre veckor.

8 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Det kommer säkert att gå bra, du hr ju mått bra innan av det här så kör! (Blir det ännu mera kaos så är det ju bara att sluta - men det kommer troligen inte att hända.) Ha en bra måndag! Kram

znogge sa...

Vilken otur med sämre mående men kör du på den diet som brukar fungera. Man lär sig ändå hyfsat hur kroppen fungerar. Oftast i alla fall...

Kram och god måndag!

Ama de casa sa...

Håller tummarna att det ska fungera för dig så du mår bättre! Kosten påverkar såklart vårt mående, och den kan vi själva styra över. Även om det är svårt att "låta bli" vissa saker.
Stor KRAM till dig!

Ami sa...

Hoppas du kommer att känna dig bättre!
Kram

Annie sa...

Strongt av dig att börja med det tycker jag :)
Hoppas det kommer hjälpa!
Ägg är ett superbra livsmedel, äter själv ägg varje dag.

Kramar

BP sa...

Håller alla tummar och tår att den nya kosten fungerar och ger dig ett betydligt bättre mående än vad du har nu! Hoppas du avrapporterar hur det går för dig!

Kattis sa...

Vet precis hur det är att falla in i sämre matvanor när man mår dåligt...varje gång jag är sjuk/är låg formligen skriker kroppen efter snabba kolhydrater och choklad typ och även fast jag vet att jag mår sämre av det åker det ner. Men ett tips, om du inte vill helt utesluta gluten (finns ju dagar när en macka är gott) så finns nu Glutenpiller på apoteket som man kan äta för att hjälpa till med matsmältningen och de ha funkat för mig. Sen även Nogasin som hjälper till att smälta komplexa kolisar (grönsaker och sädesslag t.ex.) som hjälper mot uppblåst mage. Värt att testa kanske.

sv: Påfåglar skrämmer mig lite också faktiskt!��

Kram och krya på dig!

BP sa...

Svar:

1. Håller helt med dig - våra vaktlar såg absolut "ogoda" ut, precis som jag skrev. Men vi var ändå stolta att de smakade såååå gott och var så möra att de smälte på tungan:-)

2. 60 000 spänn för ett hus/en lägenhet är liksom utopi här. En etta på 28,5 kvadratmeter går på över två miljoner kronor. NÅ då pratar jag inte Stockholms innerstad utan Täby, 16 kilometer utanför. Suck, helt orimliga priser såklart.

PS. Minns att jag köpte min första lägenhet - en etta här i Täby 1978. Gav 15 000 kronor för den. När min man och jag flyttade ihop 1979 sålde jag samma lägenhet på 28,5 kvadratmeter för 60 000 kronor. Å nu... Helt vansinnigt alltså...