tisdag, november 07, 2017

Äggfasta dag 2 - svagheter/beroende


Jag är beroende eller jag har svårt att låta bli olika onyttiga saker,

ja onyttiga på det vis att överkonsumtion aldrig är bra.

Skillnaden mellan bra och mindre bra mat är ju delvis beroendet på måendet efter måltidens slut. 

 


  • Coca Cola, jaa cola är min största last, jag är beroende å jag har ett sug...  
Coca Cola är något jag tar till i glädje och sorg,
när energin tryter och livet är jobbigt,

Att börja dagen med ett glas Cola är ju en dum vana. 



  • Vitt bröd, ja jag är ju sån som skulle kunna leva sju dar i veckan på mackor,
    mackor är ju perfekt i sin enkelhet,
    men då min mage reagerar negativt på vitt bröd så borde jag typ undvika vitt bröd,
    är ju känslig mot gluten och blir sämre då jag äter för mycket fel.


    • Choklad
    jaa... behöver jag vidareutveckla detta 😉


    • Pasta, ja speciellt färsk pasta 😊
    tyvärr har ju pasta i princip samma egenskaper som vitt bröd... ja jag vet att det finns både fullkornspasta och glutenfri pasta men jag väljer faktiskt att äta god pasta och tar ett sämre mående än att äta pasta jag inte gillar... då kan jag lika gärna strunta i att äta pasta.
    Efter en pasta baserad måltid blir min mage irriterad, bråkig och besvärlig. 

     


    Det är ju lite för att bryta denna ovana, att försöka minska beroendet och komma på rätt köl igen som gör att jag tar till lite mer extrema metoder som just äggfasta.
    Det sägs att det tar tre veckor att förändra en vana, men genom att bryta på detta viset blir det kanske lättare även efter tre dagars äggätande... även om jag äter mer ost än ägg 😏
    en omstart eller vad jag nu ska kalla det.

    Ett plus eller rättare sagt hjälp på traven är ju att min mage mår bättre. 


    Helt plötsligt så upptäcker jag att jag dricker relativt mycket kaffe,
    och väldigt olika var kommentaren från BP och Znogge 
    den ena var positiv å den andra negativ till mitt kaffedrickande.


    Hon menar att vissa undviker kaffe helt för att de inte mår väl av koffeinet och andra kan dricka många koppar kaffe och ändå må bra. 
    Koffein i allt för stor dos kan däremot leda till obehagliga symtom som hjärtklappning, 
    ångest, yrsel, magproblem och sömnbesvär. 
    Vad som är för mycket tycker hon är svårt att svara på.
    —    Vad som är normalt kan variera mellan människor. 
    Tre till fyra koppar per dag anses ofta som ett måttligt drickande. 
    Det beror naturligtvis också på hur starkt eller svagt kaffet är, säger Helene Hallström.

    Giftinformationscentralen har satt en gräns på 20 milligram per kilo kroppsvikt innan det anses vara akut lindrig koffeinförgiftning. 
    För en person som väger 60 kilo betyder det 1200 milligram, alltså 1,2 gram koffein. 
    I snitt kan man räkna med att en kopp bryggt kaffe innehåller 100 milligram vilket innebär att man måste dricka tolv koppar för att det ska anses farligt. 
    Kopparna måste också drickas inom kort tid för att det farliga intaget ska märkas. 
    Helene Hallström säger att det är ovanligt med förgiftningsfall på grund av kaffedrickande. Däremot finns det människor som inte bör dricka så många som tolv koppar kaffe.
    —    Personer som lider av gallstensbesvär, magsår eller högt blodtryck kan behöva pröva sig fram om de tål kaffe och hur mycket de kan dricka. 
    Gravida bör också tänka på hur mycket kaffe de dricker. 
    Koffeinfritt kaffe är bra om man vill åt smaken och dofterna men undvika koffeinet, säger hon.

     

    9 kommentarer:

    Hanna sa...

    Jag älskar mackor! Dock så får jag ont i magen av gluten så jag måste undvika det för min egen skull. Intressant inlägg.

    "LillaSyster" sa...

    En gyllene medelväg.....lagom är bäst du vet=)
    Skönt om din mage är mindre bråkig. Kram

    FREEDOMtravel sa...

    De flesta av oss har nog laster, fast det är olika sådana. Mina laster är nog vin och god mat och ost ... svårt att hålla sig till lagom av sånt som är väldigt gott ...

    BP sa...

    Tycker du är otroligt duktig på att veta/inse vad som är bra/dåligt för dig. Att sedan omsätta "insikterna" till det dagliga livet är inte alltid så lätt. Men du försöker i alla fall!
    Håller helt med dig att fullkornspasta inte går att äta, den växer ju i munnen på en - yuck!

    Vitt bröd, ja försök att ersätta det med surdegs- eller levainbröd. Finns i skivade förpackningar (Pågens), eller varför inte en en Rustic-baguette. Alla dessa sorter är "vita", fast inte lika "ohälsosama". De finns glutenfria.

    Gillar inte choklad, så här har jag inga alternativa förslag. Dricker inte CocaCola heller, och du gillar ju inte juice så här har jag inget alternativ heller. Kanske Lingonsaft, men inte nödvändigtvis till frukost då;-)

    Här har du två länkar till sajter som rekommenderar kaffe. Klart att 10 koppar är "onyttiga", men rekommendationen 3-4 koppar/dag håller.
    http://www.bbc.com/news/health-40567047
    https://www.healthline.com/nutrition/why-is-coffee-good-for-you

    Ama de casa sa...

    Du har ju koll på vad din mage gör uppror mot. Det svåra är ju att sen lyckas hålla sig undan från detta så mycket det bara går...
    Jag hoppas du lyckas så du mår bättre!

    znogge sa...

    Man får helt enkelt prova sig fram. Tre till fyra koppar kaffe om dagen tror jag inte alls är skadligt utan kan till och med vara nyttigt. Men blir det väldigt mycket mer kan man ibland behöva testa sig fram för att se. Kolhydratrik mat är oftast maffigt god men själv försöker jag att undvika det. Oftast blir det mest kött eller fisk i kombination med grönsaker. Fast i ärlighetens namn hade jag hellre ätit en pizza med extra allt ;-) Viktigt med guldkanten också!

    Kram

    ullie sa...

    hi hi ja har samma laster som du cola ja kan lätt häva i en mej en 1.5 lit eller 2 lite direkt hur lätt som o bröd älskar mackor

    ja du om de bara hade våra besvär o värk EN dag för att känna när man har svårt att resa sej svårt att gå o allt våra besvär är för dessa personer va hade de sagt eller gjort de hade väl inte ens sagt att det va så . de struntar blankt i oss. som min på fsk sa.... ja jag hör va du säger men ja kan inget göra ändå !!!!! om du fåt 3000 som ja fick en mån va hade du gjort me 3 barn .. ja men de hade ja inte fått !!!!!bAlltså ja hade kunnat smälla till henne eller nåt. bläää de bryr sej inte såå är det punkt.

    usch gumman du hör ju gnället ja edär nere i all skit nu igen o gnälle i ett =(

    skickar mina stora kramar till dej fina vännen som alltid stöttar <3 puss

    Kattis sa...

    Ja choklad är en stor last även för mig, finns det i närheten så kan jag inte sluta äta även om jag mår dåligt efteråt när jag tryckt för mycket. Chips är samma och sen är jag och kommer nog alltid vara beroende av snus även när jag inte aktivt snusar...är så lätt att trilla dit så jag har bara längre och kortare pauser brukar jag säga. Tror inte jag kommer sluta helt någon gång.

    Jag håller tummarna för att du lyckas bryta flertalet av ovanorna nu med hjälp av äggditen och att det får en positiv effekt på ditt mående. Heja dig!��

    Kram

    Lena i Wales sa...

    Beroenden är ju inte riktigt bra, men lite gott då och då är ju inte fel. Balansen är svår.
    Alla har vi nog våra laster, en del visar dem, andra inte.
    Önskar dej en fin dag!