onsdag, november 08, 2017

Äggfasta - dag 3 (kväll)

Bilden på Bullen har absolut ingenting med texten att göra.


Tredje dygnet med äggfasta och vips så kände jag nu i eftermiddag världens sug efter Cola,
efter choklad, att få äta en macka till kaffet... galet, visste absolut icke att det skulle vara värsta abstinensen dag 3 😐 helt jäkla jobbigt alltså, men jag har hållit mig på den smala vägen 😏

Jag funderar på om det kan vara bananen som på nått vis triggar igång suget efter bl a Cola,
jo för jag har ju ätit en banan idag oxå... tänkte att det kunde ju vara bra med en frukt, men om det skapar begär efter Cola, choklad å mackor så har jag ätit min sista banan 😞

För övrigt har jag ätit det "gamla vanliga" 😉




Jag velar lite hit å dit, planen var äggfasta i tre dagar och sedan lite LCHF inspirerad mat i fyra för att återgå till äggfastan på måndag igen, men nu funderar jag på att eventuellt fortsätta med äggdieten även i morgon torsdag och sedan ta tre dagar med LCHF,
jag får se i morgon hur det blir.

Yes BP det vore ju enklast ifall Elin & J åt samma mat som mig,
men nu är det ju icke så enkelt 😏 dem vill gärna fortsätta äta den mat dem alltid har ätit 😊

Men jag tar en dag i taget och det går att kompromissa i vissa fall 😉

Om vi t ex äter tacos så kan jag ju äta köttfärs å grönsaker,
jag kan helt enkelt välja bort både tortillabröd och tacochips 😊



















Jag har i alla fall tänkt testa att göra Fröknäcke,
har faktiskt aldrig smakat detta bröd, men jag har hört mycket om det 😊

Har Du testat Fröknäcke?


Recept: Nyttigt och glutenfritt fröknäcke – utan mjöl

  1. 2 dl valfria frön och kärnor (välj bland linfrön, sesamfrön, pumpakärnor och solroskärnor)
  2. 2 dl majsmjöl (LCHF? Byt då ut majsmjölet mot mandelmjöl eller kokosmjöl)
  3. 1 krm salt.
  4. ½ dl olivolja.
  5. 2 ½ dl kokande vatten.
  6. flingsalt.

Så här gör du fröknäcke:

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Blanda alla frön och kärnor med majsmjöl och salt.
3. Tillsätt olja och rör om. Koka upp vattnet och tillsätt det.
4. Rör allt till en jämn gröt. Om smeten blir för hård kan du tillsätta mer vatten.
5. Bred ut smeten jämnt på en plåt med bakplåtspapper.
6. Strö över flingsalt.
7. Grädda brödet i mitten av ugnen i ungefär 70 min.
8. Låt det kallna helt innan du bryter det i lagom stora bitar.


7 kommentarer:

ullie sa...

sitter just nu o mummsar i mej fröknäcke. mumms med lite te till

va jobbigt med sån där diet ja atår aldrig ut när man inte äter samma alla.
va mysigt det måste vara att c flyttat hit så ni kan mysa som ni gör underbart.

skickar en stor kram o hoppas du mår bra i morg o får en fin dag

"LillaSyster" sa...

Fröknäcke är helt galet gott! (Men jag har tagit bort linfröna sen larmet om blåsyra kom, du kanske ska undvika linfrö med tanke på din tarm) jag brukar trycka/kavla ut degen mellan två bakplåtspapper, blir minst kladdig så och så drar jag bort det översta pappret sedan innan jag sätter det i ugnen. Mmm nu blev jag jättesugen - det kanske blir en plåt till kvällen. Nu mot jobbet. Kram

Ama de casa sa...

Fröknäcke har jag testat att göra och det är supergott! Testade också att göra lite fröbröd:

https://amacasa.wordpress.com/2015/06/21/hushallspyssel/

Det var inte heller så dumt :-)

Jag tycker du kämpar på alldeles förträffligt bra! :-)

Jennifer sa...

Banan brukar dämpa sockersuget då den är full av protein

Nilla sa...

Jag har testat fröknäcke som min mamma bakade till mig, supergott ;-)
Är man väldigt känslig för socker kan fruktsockret i bananen helt klart trigga sötsuget enligt näringsterapeuten jag gick till. Kram

BP sa...

Tusen tack för ytterligare en länk:-) Förstår inte vad jag gör att jag får så många länkar från dig;-) Himla kul faktiskt:-)

Tycker du är superduktig att avstå från alla "onyttigheter" som cola och choklad. Du vet jag tänkte lite grand på att vi ju alla har våra "laster", å lite roligt ska man väl ha medan man lever. Men i ditt fall leder "lasterna" ju inte alls till nå't roligt, tvärtom. Så håll ut!!!

När min man har lågt blodsocker (diabetes typ 1) så äter han en banan som "snabbhöjer" sockret, vilket ju är bra i hans fall alltså, inte i ditt om bananen triggar sötsuget.

LCHF borde väl hela familjen kunna äta eller... Klart det är svårt att "avvika från det gamla vanliga och invanda". Vi är alla vanemänniskor, men jag skulle nog tro att J och Elin hellre vill se sen frisk och glad fru/mamma än en sjuk, trött och ledsen dito.

Fröknäcke har jag ätit två gånger. Fick det i present. Skulle aldrig ge mig på att göra det själv. Måste säga att det var aningen otippat att du bakar;-) Själv har jag aldrig bakat nå't i hela mitt liv, inte min man heller - ooooops, jag vet!

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ sa...

Gott det låter med fröknäcke :). Duktig du är som håller fast vid äggfastan :)