måndag, november 13, 2017

Himalaya & McDonald's

 

Himalayasalt 


Jag har som Ni fått höra mig gnälla om haft väldans massa benkramper,
ja det har varit ständigt återkommande, både kramper och krypningar,
jag har haft svårt att sova eftersom det dels gör fruktansvärt ont 
och dessutom är väldans irriterande.

Hur som haver så läste jag hos Kostdoktorn när jag kollade på LCHFrecept att han förespråkade Himalaya salt å tänkte men YES jag testar,
å faktiskt jag började salta lite på ägget en gång om dan å sedan i lördags har 
mina benkramper faktiskt varit försvunna.

Vet icke om det är ren slump å joo jag bryr mig faktiskt inte om varför så länge jag slipper kramp och mer ont eftersom det faktiskt känns så mycket bättre.

Urtekram Himalayasalt,  - Urtekram 


Experten: Därför ska du alltid beställa TVÅ burgare i stället för en på McDonald's


Vill du få din beställning på McDonald's att bli aningen hälsosammare?
Kör då två burgare i stället för en, tycker dietisten Emily Field.
Konstigt, kan man tycka – men här är hennes anledning.

Okej, först och främst är förmodligen överens om att snabbmat rent generellt 
inte är människokroppens bästa vän.
Men om du trots detta envisas med att få i dig de där Big Mac-menyerna kan det finnas 
vissa saker du bör tänka på – i termer om blodsockernivåer.
Särskilt intressant blir följande tips om du är förtjust i de friterade rackarna som 
brukar serveras vid sidan av burgarna på Donken.
Emily Field, nutritionist och dietist, menar att det i så fall är bättre att beställa 
två hamburgare – i stället för en burgare och en portion pommes frites.

 

"Förminskar mängden fett och kolhydrater"

 

Fields förklarar att det handlar om att balansera näringsämnena.
En portion pommes innehåller nämligen höga mängder fett och kolhydrater,
men minimalt med protein.
– Genom att byta ut pommes mot en till burgare dubblar du nästan ditt proteinintag
samtidigt som du förminskar mängden fett och kolhydrater du äter,
säger hon till sajten och fortsätter:
– Eftersom snabbmat redan innehåller mycket fett och kolhydrater och ganska låga
mängder protein är det här enkla utbytet ett bra sätt att jämna ut dina blodsockernivåer.

Två burgare må innebära alternativet med mest kalorier,
men Field hänvisar till forskning som publicerat i den vetenskapliga tidskriften
Nutritional Metabolism som menar att det är viktigt att balansera
makronäringsämnen i en måltid för att balansera blodsockret.
Fett, kolhydrater och proteiner <-- de viktiga komponenterna att balansera.
Protein håller dig mätt längre, så om du trycker i dig en extra burgare
och dubblar ditt intag i stället för att få i dig fett och kolhydrater från pommes
hjälper det dig att undvika ytterligare ett ohälsosamt mellis några få timmar senare.

Ett annat genialt tips för att få i dig mer hälsosam mat, som du kan tacka den här 
artikelns avsändare för, är ju givetvis att skippa snabbmat. 
Samtidigt tänker inte artikelns avsändare sticka under stol med att 
han på riktigt åt en portion pommes frites till frukost i dag.

 Två burgare? Ja, det kan vara bättre. Foto: VINCENT THIAN / AP

OBS Artikeln här ovanför både text & bild om McDonald's hamburgare 
har jag snott å kopierat från

Rent personligt så måste jag ju säga  att jag för det första alltid väljer bort pommes då jag icke tycker om dem å för det andra har jag ätit på McDonald's typ färre gånger än vad jag har fingrar på den ena handen, jag väljer icke McDonald's ifall det finns andra alternativ.

5 kommentarer:

Annie sa...

Intressant läsning om saltet. Har hört bra saker om det själv innan ;) men vad bra att dina symtom minskade!

Sv: Har gjort med dadlar innan, men dessa är gjorda på "vanligt" vis dock mindre socker och hälften margarin/hälften kokosolja..
Riktigt goda :)

Kram

BP sa...

Aldrig hört talas om Himalaya salt!? Men såååååå skönt att det hjälpte mot kramperna. Vet att soya är bra mot magbesvär, typ IBS, men saltet var verkligen ett toppen tips.

Har inte varit på Donken på minst 10 år. Det roliga är att jag då alltid åt två hamburgare. Anledning: brödet är ju ganska så gummiaktigt och soggy. Så jag petade bort "mellanskivan" eller underdelen och åt burgarna med bara överdelen. Donkens strips är ju alltid kalla redan när man får dom, usch!

"LillaSyster" sa...

Hoppas att du mått mer okej idag, det där illamåendet kanske hade med arbetsställningen att göra och kanske lite för lite vätska?? Skönt om du blivit av med krampen.
Två hamburgare fr Donken är väl helt omöjligt att få i sig??? Jag fixar inte ens en, det där är inte värdigt att kalla mat. Fy det är nog 20 år sedan jag åt min sista burgare där. Hoppas att du får en bra tisdag! Kram

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ sa...

Spännande inlägg verkligen :D. Aldrig hört detta tidigare :)

Ama de casa sa...

Så bra att saltet (om det nu var saltet?) hjälpte :-)

Jag har varit rätt mycket på McDonalds, men mest för deras frukost som jag gillar, eller för att nyttja deras gratis-wiffi för att exempelvis hitta nånstans att bo för natten :-)
Ska jag äta "skräphamburgare" så föredrar jag Burger King :-)