torsdag, november 09, 2017

Lite kul... bli mer empatisk genom att välja rätt frukost

Snott & kopierat


Att vi behöver äta frukost på morgonen för att hålla humöret i schack 
är det många som kan enas om. 
Men visste du att valet mellan en mer kolhydratrik och proteinrik frukost avgör 
om du blir en mer förlåtande person under dagen?


Fil eller gröt? 
Bacon eller bröd? 
Ägg eller äpple? 

Valet du gör när du plockar ut frukostmaten ur kylen 
kan få ödesdigra konsekvenser för resten av dagen. 
Det visar ny forskning från Tyskland och England, skriver SVT.


Forskningen visar att om du äter en mer kolhydratrik frukost 
så är risken större att du straffar en person som du uppfattar har behandlat dig orättvist. 
Landar valet i stället på en frukost som i huvudsak består av protein blir du mer förlåtande. 






Tänk så empatisk jag ska vara nu efter fyra dagars intag av ost till frukost 😋



11 kommentarer:

"LillaSyster" sa...

Okej, jag tror dig!
Vilken tur att jag äter ett kokt ägg till frukost så gott som varje dag med lite kaviar. Ingen kramp och trevlig ända fram till lunch! NU ska det strax lagas pasta och köttfärssås =) Kram

BP sa...

Hahaha! Det låter riktigt bra det. Ytterligare en bonuseffekt av äggdieten:-))))

PS. Undrar hur empatisk jag är som inte äter utan dricker frukost i form av ett glas Brämhults och en Nespresso, dock inte i den ordningen;-) DS.

BP sa...

Svar: Om du går in hos fass.se så hittar du följande. Kinin ÄR kvar där!:
http://www.patient-fass.nu/LIF/product?userType=2&nplId=19751203000011 och
http://www.patient-fass.nu/LIF/product?userType=2&nplId=19751203000028

och några till...

ullie sa...

hi hi ja man undrar om det är sanning i det ?
ägg äter ja ofta till frukost

ja du usch gumman ja orkar inte i alla lägen . nu är remiss skicka till sjkhuset som ska göra op hur lång tid det atr är väl osäker o jobbigt me väntan
hoppas du står ut me allt ditt vi får peppa varann <3
kramar fina o fin fredag

znogge sa...

Dagens frukost bestod av kvarg så jag förlåter alla ;-)

Kram och god morgon!

Kattis sa...

Aha då är jag alltså en mer förlåtande person om dagarna med andra ord, kul att höra. Jag väljer dock den proteinrika frukosten för jag tycker den ger en bättre och längre mättnadskänsla.

Kram

Annie sa...

Haha ja där ser man ;)
Jag äter lite olika, ofta gröt men inte alltid ;)

Hoppas du får en bra dag<3

Ama de casa sa...

Undrar om det är därför jag alltid lappar till Anders när jag har hittat chokladcroissanter på frukostbuffén? Haha! Nejdå, det gör jag inte. Men jag ska nog kolla ifall jag känner mig extra elak nästa gång jag har lyckan att få en sån till frukost.
Vanligtvis äter jag yoghurt eller ägg till frukost - och det måste ju vara förklaringen till att jag är såååå himla snäll jämt! :-D

Ha en fin fredag!

Veiken sa...

Jag älskar ost, men äter gärna havregrynsgröt till frukost! Tänk vad mat kan göra med humöret! Kram

Ami sa...

Ost är jag väldigt förtjust i! Och ägg också för den delen...det blir ett ägg till frukost här varje morgon :)
Kram

Anonym sa...

Standard frukost för mej är rostat grovt bröd med
en smekning av mayo, skivad tomat och, ibland en skiva
kalkon. Hvarti-ost på toppen. Stek-kryddor på tomaten.
Varje morron, varje morron. Blir aldrig trött på´et.
Och så kaffe, förstås.

Ägg gillar jag mer till lunch. Har alltid hårdkokta i kylen.
Äts med WASA-bröd.

P.S. Jag är en mycket snäll gammal gumma. :)