fredag, november 03, 2017

#metoo rörelsen







Jag har en del funderingar efter alla skriverier om #metoo och sexuella övergrepp,
inte så att jag tänker förneka att sexuella övergrepp sker,
eller att jag tänker försvara förövarna...
men jag tycker det är konstigt att plötsligt så är en mängd män skyldiga och mister jobb,
de hängs ut i tidningar/media och det där att vara oskyldig till motsatsen bevisats är helt glömd.

Många av de anklagade är så kallade kändisar, "folkkära" programledare på SVT,
män som har synts i tv-rutan under många år, män som förknippas med tv-kanalen.

Nu har vissa av de anklagade männen erkänt och sagt att jo men visst... eller vad de nu sagt.

Men i vissa fall är det ord mot ord och tydligen räcker det att kvinnan säger att han tafsade på mig.

Helt galet, jag tycker faktiskt att männen hängs ut och anses skyldiga utan tillräckliga bevis,
enligt svensk lagstiftning så är man oskyldig till dess motsatsen bevisats,
så är det till å med då det gäller misshandel, mord och terrorbrott,
men tydligen är #metoo och sexuella övergrepp  så mycket värre... 
så det är fullt tillåtet att namnge personer utan att polisundersökning/utredning skett.

Nu försvara jag icke sexuella övergrepp.


Även jag och många jag känner har blivit utsatta,
men då det varit svårt att bevisa så har det aldrig blivit någon rättssak.

Det jag kan tycka är otäckt är att sexuella övergrepp liksom på nått vis blivit det normala,
ingen varken föräldrar eller lärare reagerar då flickor berättar om vad som sker på skolor.

Vissa övergrepp är kanske icke sexuella, men ändå kränkande.


Då jag var omkring 10, 11 år började jag spela fotboll,
i laget var tjejerna mellan 10 - 15 år,
i vårt omklädningsrum satt fotbollstränaren/ledaren en man i 40års åldern,
helt naturligt att han satt mitt ibland oss då vi duschade och bytte om.

Jag har haft en manlig gympalärare som stod i duschen och kollade 
att vi tjejer duschade efter gympan,
jag har ingen aning om han även stod å höll koll på killarna.

Det står nästan dagligen om olika övergrepp mot flickor/kvinnor,
pojkar/män som tafsar, förnedrar eller utnyttjar sin makt.

I vår kultur är pojkar/män värda mer än flickor/kvinnor.

Så jo men visst ska sexuella övergrepp uppmärksammas och ingen ska behöva bli utsatt,
men det viktiga är att förändra hur samhället behandlar flickor/kvinnor.

Att hänga ut välkända tv-personligheter hjälper inte.

Skolan bör tänka över sina regler och fundera på hur de kan påverka.

Att säga till en liten flicka på förskolan som klagar då hon blir dragen i håret av jämnårig 
pojke att det beror på att han tycker om flickan är ju helt fel.

Liksom att säga att en ung tjej som blir våldtagen får skylla sig själv eftersom hon lockade killen/killarna till sexuellt övergrepp på grund av klädsel, beteende.

Det viktiga är att alla förstår att vi alla är människor med samma värde.

Gör mot andra som Du vill andra ska göra mot Dig.

8 kommentarer:

Nilla sa...

Jag håller med dig. Det är ju jättebra att kvinnor vägar berätta och att det blir en diskussion kring ämnet men det är inte okej att hänga ut folk som inte är dömda. Kram

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ sa...

Jag håller med dig helt, dessutom tycker jag det hela börjar liknas vid häxjakten av kvinnor :-o.

BP sa...

Undrade just för några dagar sedan om någon av mina favobloggare skulle våga ta upp kampanjen, och vem som skulle vara den första. Det blev du. Hade tippat på Eva Trillian (http://provtyckningar.blogspot.se/)...

Mina favo kollegor Yvonne, Eva och jag diskuterade kampanjen under våra lunchdejts. Alla tre var vi helt överens att

1. Det är förkastligt att man hänger ut personer som inte är dömda.
2. Det hela börjar likna en häxjakt.
3. Att "komma ut" med sådana grova anklagelser flera decennier efter de påstås har skett är totalt obegripligt. Jag menar prioriterar man sin karriär i stället för att gå till polisen när de påstådda övergreppen ägt rum så är man korkad.
4. Det är väldigt skumt att alla svenska kvinnor helt plötsligt har varit med om både det ena och det andra och väljer träda fram just nu. Häxjakt om sagt...
5. Yvonne, Eva och jag har alltid jobbat på väldigt mansdominerade arbetsplatser. Där förekom "kamratlig" kroppskontakt liksom "tveksamma" skämt hela tiden. Vi tog aldrig illa upp utan tålde leken och tyckte det var skitkul. Idag skulle sådant vara totalt omöjligt.
6. Yvonne påminde även om det faktum att om inte hennes K hade hånglat med henne så hade de aldrig blivit dom två som nu har varit lyckligt gifta i drygt 20 år.

icaibloggen sa...

Lätt hänt att bli beroende av det med, följer vi varandra där? :)

Jag ska läsa ditt inlägg imorgon, vill ha helt fokus när jag läser allvarliga saker. Kram <3

ullie sa...

nä det är lite VÄL mycket beskyllningar som bar kommer fram sådär varför vänta att säga liksom ?? dåligt inte att de gjort men inget sagt o nu alla beskyllningar o ja.....
tack tummen är sådär inga blåsor blev men ont som helv.. :D

ja men skriv ett sånt brevv det tycker ja så vet de ju hur du vill ha det sånt är bra
nu läggdax verkligen kram kram

Annie sa...

Bra skrivet av dig!
Kan faktiskt hålla med dig om mycket i din text<3

Sv: Tack för omtanken<3

Hur mår du idag?

Kram

Ama de casa sa...

Att hänga ut folk (oavsett kön) på det sättet som görs nu är helt oacceptabelt. Dom blir stämplade för livet oavsett hur det går i dom utredningar som är tillsatta.
Sen undrar jag också om man (eller kvinna ;-) ) vågar uttala sig överhuvudtaget i Sverige snart? Folk verkar ha blivit så oerhört lättkränkta...

Bra skrivet!

znogge sa...

Det är verkligen en balansgång det här. Tyvärr tror jag att många kändisar och artister mer eller mindre medvetet utnyttjar sina positioner och att kvinnor inte vågar agera. Tänker förmodligen som så att "de kommer ändå inte att tro mig". Dessutom har det i ett antal fall av övergrepp hänvisats till kvinnans klädsel nykterhet etc. För min del är det oacceptabelt för ett nej är alltid ett nej.

Jag har arbetat inom en mansdominerad bransch och visst kunde det skämtas men det här handlar om något helt annat.

Sedan tycker jag det är beklagligt att kvinnorna inte vågat framträda tidigare men det är ju konstaterat att många kvinnor som blivit utsatta skäms och vill inte att andra inte ska veta och orkar helt enkelt inte. Har inte heller fått det stöd som behövts. Se bara på den unga flickan som blev våldtagen på sin skola. Pojkarna fick gå kvar medan hon fick ha hemundervisning.

Men självklart är det en enorm katastrof om en oskyldig person utpekas felaktigt.

Kram