måndag, november 06, 2017

Okidoki... eller ägg & ost* Äggfasta - dag1


Startade måndagsmorgonen med två koppar kaffe och en röd liten mini-ost,
detta för att kunna svälja dagens första fem tabletter,
jag har ju problem att svälja min medicin/tabletter om jag inte samtidigt äter något.

Enda anledningen till att jag äter något kl 7 på morgonen då jag 
kliver upp med Elin skoldagar är ju för att lyckas svälja de tabletter jag bör ta 
för att förhoppningsvis få en bättre start på dagen. 

Skillnaden i morse mot "vanliga" mornar 
är att jag icke drack ett glas Cola till den rostade mackan,
jag åt ju icke nån rostad macka då vitt bröd utgår denna vecka.

Jag vet ju att det är fel att börja dagen med att dricka cola,
speciellt när jag anser att Elin absolut icke får Cola "hur som helst" 😏
även om jag tycker Elin borde göra som jag säger å inte göra som jag gör så är det lätt att påverka i helt fel riktning och att dricka Cola till frukost är ju rätt dumt.



 Så till min lunch... eller vad jag nu ska kalla denna måltid då jag även tar medicin,
fyra nya tabletter intogs ihop med ägg och en mugg te, avslutar med två koppar kaffe.

C sms:ade mig å frågade om jag fikade ifall hon bakade,
svar: Nix 😉 kan ju icke förstöra äggfastan innan jag typ hunnit börja 😏
C försökte med att det var ägg i kakan 😊

 

Alltså det är icke lätt att hålla sig på den smala vägen med alla dessa frestelser 😋



Eftermiddagen tillbringade jag hos C,
vi gjorde det vi brukar göra 😉
drack kaffe och pratade.

Vi har ju icke direkt svårt att prata nån av oss 😏
vi diskuterade jul å vikten att tänka på andra.
 
Förutom kaffe så blev jag bjuden på en orange liten mini-ost 😊

 

För den som oroar sig å tror att J & Elin blir utan mat så kan jag ge lugnande besked,

 

J & Elin åt strips och kassler till middag.


Till middag valde jag att äta ägg, ost och gurka med en mugg te å sedan kaffe på maten 😉
då var det även dax för värktabletter... dels pga värken i axlar, nacke och fingrar,
dels pga huvudvärk och begynnande bihåleinflammation,

OBS jag menar absolut icke att värktabletter hjälper mot bihåleinflammation,
men däremot så tar medicinen udden av det onda.


Kvällsfika å dagens sista tablettintag, 
ja det blev ett par ostskivor och te innan jag lade mig,
så YES jag har ätit en massa ost under denna måndag..





Det har blivit en hel del kaffe, 

kanske inte mer än vanligt... 
men jag vet ju om att jag dricker kanske mer kaffe än vad som är direkt nyttigt, 
nio kaffekoppar har det blivit idag,
dessutom har jag druckit omkring sju, åtta muggar te,
jag är ju vansinnigt dålig på att dricka annat än kaffe å te,
ja alltså då jag plockar bort Cola.

Detta är väl något jag kanske bör tänka på att försöka förändra.

Jag har dock druckit två glas ramlösa.



En positiv sak så här långt är att jag har mindre ont i magen,
inte öm å krampande på samma vis, min irriterade tarm verkar lugnare.


Än så länge känns det hyfsat okey... men hur det blir i morgon,
ja det är smällar man får ta för att ligga på topp 😉

9 kommentarer:

Nilla sa...

Jag försökte äggfasta en gång men höll på att kräkas på ägg redan på andra dagen så tror inte det är något för mig �� kram

BP sa...

Säg som så - men äsch - jag struntar i det. Att du har mindre ont i magen är det viktigaste tycker jag:-)

PS. Du borde flytta till USA,där de flesta börjar dagen med antigen CocaCola eller Budweiser. Ungefär samma "skit" om du frågar mig...

Ditt kaffeintag är bara NYTTYGT. Såg ett reportage om kaffedrickandet på BBC för några dagar sedan. Upp till fyra koppar kaffe är bra för kroppen och håller Alzheimers i schack!

Kassler som kvällsmat är helt okej. Nyttigt det också, men strips - nej, usch!!! Gör en spaghetti Carbonara med kassler i stället. Skippa stripsen. Tar åtta minuter att göra. Å rätten Spaghetti Carbonara innehåller även ägg och ost:-) Betydligt nyttigare än feta strips!!!

Vi åt faktiskt också kassler idag i form av en pastasallad som också innehöll ost och ägg;-) Du kan ju alltid skippa pastan och äta bara det nyttiga. DS.

ullie sa...

ja kanske din mage blir bättre ett pklus. o ja förtsätter gärna dricka et glas cola o sen några till under dagen mittbästa !
stort lycka till nu då o synd du missade fika hos c =) blir nog flera tillfälle lycka till vännen <3

"LillaSyster" sa...

Inte lätt det där när man bestämt sig och folk vill bjuda på kaka. Men har man beslutat sig så har man! Kör på det här kommer att gå bra. Kram (Själv förknippar jag cola med magsjuka.... kan knappast dricka detta supersöta annars, får rysningar bara jag tänker på sockerklistret som ligger på tänderna då man dricker läsk, nej vatten är bäst!)

znogge sa...

Jag tycker att ditt koffein blir väldigt högt. Jag läste att fjorton koppar kaffe kan ge lindrig förgiftning vilket kan kännas väldigt obehagligt. Symptom är illamående, kräkningar, diarré och magont. Det kan även ge sömnproblem, ångest, huvudvärk, yrsel och hjärtklappning. Min kollega som drack mycket kaffe drabbades av det och fick stränga order om att minska intaget. Men samtidigt så känner du ju själv vad kroppen mår bäst av och alla fungerar vi olika. Själv gillar jag Pepsi Max mycket...

Kram och lycka till med äggfastan!

FREEDOMtravel sa...

Speciella dieter är inte min grej, men var och en blir ju salig på sin sak, som min mamma brukar säga. Coca cola till frukost ...? Nej, det skulle jag inte klara att få ner. Fast jag gillar ju inte ens cola i vanliga fall, alldeles för sött för mig ;)

Ama de casa sa...

Skönt att du känner dig bättre - det är ju huvudsaken. Men så mycket kaffe... Det skulle nog få min mage att säga ifrån. Men det är ju olika från person till person - man känner ju bäst hur man själv mår.

Duktigt att motstå alla frestelser!

Ami sa...

Det bästa är ju att du känner att magen är bättre!
Kram

Lapplandsjäntan sa...

Har både röd och orange kvar i kylen - kanske vi ska köra tvårätters idag? Kaffe + orange, te + röd? 😁