söndag, november 12, 2017

Söndagkväll - mår konstigt... vet icke vad som är fel


Söndag, inte den bästa av dagar.



Idag söndag har mitt mående verkligen pendlat,
det började i natt då jag vaknade å mådde kräk illa å trodde jag höll på bli sjuk...
ja alltså typ magsjuka eller nått sådant.

Men då jag vaknade å klev upp strax efter 9 kändes det okey,
ja då var jag typ inbillningsfrisk å kände mig väldans normal 😉

Efter jag å Elin ätit frukost å jag hade duschat började jag med det mindre roliga... 
 ja igår så var jag väldans frustrerad då jag skulle börja fylla mitt fotoalbum 
med de drygt 100 framkallade bilder som jag fått hem i postlådan i fredags,
det är nämligen så här... fotobilderna är 1 1/2 cm bredare än vad fotofickan i mitt instick-album,
tidigare har jag beställt framkallning från ett ställe som alltid levererar bilderna i rätt storlek, 
men så blev jag lockad av 50 gratis bilder å nej det är inte värt 50:- att stå i x antal minuter å klippa bilder för att de ska passa in i albumet, problemet är ju att vissa bilder fick jag klippa till på båda långsidorna eftersom 1 1/2 cm på ena sidan förstörde motivet,
jag kan väl säga att jag kommer att fortsätta beställa bilder från det första lite dyrare stället i framtiden för nej jag står icke å klipper en gång till ifall det går att undvika.





Då medan jag står böjd över bordet å klipper samtidigt som jag ett kort i taget fyller albumet börjar världen snurra å jag börjar må kräk illa igen.

Jag blev så pass dålig att jag funderade på om jag borde göra något...

Dessutom tappade jag tiden så när J säger att vi ska göra oss klara å åka så tittar jag på honom å frågar: Vart?

Att vi skulle till mina föräldrar å fira min far på fars dag hade jag totalt förträngt.




När vi kom hem tog jag med Frost å lade mig å sov,
efter ca 90 minuters sömn så kändes det åter igen hopp om liv,
jag fixade middag - hemtrillade älgfärsbiffar - å jo jag mådde okey.

Så plötsligt vid 20.30 så blev jag om igen så där kräk illa å dåligt mående,
helt galet, jag satt då vid datorn å var tvungen att stänga ner å vila en stund,
drack lite vatten å försökte slappna av, andas å överleva.

Faktiskt så funderade jag på att ta ett glas Cola... 
helt fel jag vet och nej jag gjorde det icke, men det var väldans nära,
det kändes som om ett glas med socker skulle pigga upp mig.




I torsdags kom J hem med choklad, ja han tänkte väl att jag skulle bli glad,
det är ju tur att då jag har bestämt mig å ifall jag får resultat ja då kan jag motstå t o m choklad.


Hur som haver så trots avsaknad av både Cola å choklad så är läget just nu stabilt 😏

Jag kan tänka mig att yrseln, kräk illa måendet kommer från nacken,
att jag stått i fel "arbetsställning" då jag fixade med foton å att det nu sedan räcker 
att jag sitter lite galet framför datorn.

Paddnacke: är en ganska ny krämpa för dem som sitter med surfplatta eller laptop i knät.
Symtomen är ömma och stela nackmuskler, spänningsvärk i nacke och huvud, ibland också yrsel,





Först tänkte jag att jag druckit för mycket kaffe eller ätit för dåligt,
två saker som inträffar relativt ofta...
men faktum är att jag under veckans sju dagar, även under äggfastan,
har ätit helt okey... ja jag kollar med Lifesum hur jag äter,
allt från kolhydrater och fett till kalorier och vatten.

 
Din personliga hälso- och livsstilsguide. 
Lifesum använder dina mål och din hälsodata för att skapa en plan 
som hjälper dig att leva bättre. 
Oavsett om du vill gå upp eller ner i vikt, eller bara bli hälsosammare 
så kan du göra som miljontals andra och använda en av 
App Stores bästa Hälso-appar för att upptäcka hur små förändringar i dina 
vanor kan förändra ditt liv.


Nu så säger jag




Förhoppningsvis mår jag bra mycket bättre i morgon än jag gjort idag.

6 kommentarer:

BP sa...

Oooops! Ingen bra söndag för dig då!

Du verkar alltid googla sjukdomar, vilket jag tycker att du definitivt ska låta bli att göra. Skippa det tillsammans med Cola och choklad!!! Om man googlar sjukdomar har man redan dött innan man har läst tre sajter...

Hemtrillade älgbiffar hade jag väldigt gärna ätit kan jag säga:-)

Du kanske lider av vissa abstinensbesvär just nu - inget socker, ingen cola... Eller så fick du två blodtrycksfall, å då mår man just som du gjorde. Men efter år av "missbruk" tror jag att du led av klara abstinensbesvär. De kan hålla i sig i tre veckor, så håll ut!!!

Kattis sa...

Oj vilken söndag och vad jobbigt att det där illamåendet och yrseln dök upp flera gånger. Håller tummarna för att det håller sig borta idag!

sv: yes, bild 3 var på risotton som de färgat med rödbetor och sedan ringlar på sås på!☺

Kram

znogge sa...

Aj då, vilken jobbig söndag det blev för din del.Hoppas att dagens mående blir mycket bättre.

Kram

Ama de casa sa...

Men fy vad jobbigt det där lät! Hoppas du mår mycket, mycket bättre idag!

Ibland bedrar snålheten visheten... Inte värt allt det där besväret för en femtilapp. Men man lär sig av misstagen - oftast i alla fall ;-)

Ami sa...

Hoppas du känner dig bättre idag!
Kram

Nilla sa...

Hoppas att du mår bättre idag. Kram