onsdag 8 mars 2017

Andning * Solhälsning * Kroppshållning - Må Bra 2017


Onsdag betyder Må Bra 2017 tips,
eller jag berättar om vad jag sysslar med på dagarna förutom att jag läser,
går promenader å fotograferar, ja typ så...


Jag prenumererar, heter det så? på nyhetsbrev från Vardagspuls.

När jag läste detta kände jag att det platsar väldigt bra,
både för mig å min hållning och för mitt Må Bra 2017.

Jag har så jäkla dålig hållning så ja det är fruktansvärt,
det blir ju inte bättre då jag har ont i min rygg,
tvärtom... tyvärr,

 

 Leila Söderholm visar hur du testar din kroppshållning


Sitter du långa stunder är det lätt att tappa hållningen efter en tid.
Det krävs ganska mycket för att kroppen och musklerna att orka hålla överkroppen
i en korrekt ställning och koncentrerar vi oss är det lätt att vi sjunker ihop i bröstryggen.
Musklerna i ryggens baksida orkar inte hålla i ordentligt och musklerna på
framsidan är starka och korta vilket gör att de drar axlarna framåt.
Med framåt rotade axlar hamnar axlarna och ryggens leder, senor och muskler i
ett utsträckt felaktigt läge vilket gör att de till slut går sönder eller
tappar sin cirkulation med smärta som följd.
Har du ont så kan du träna, stretcha eller få behandling för din smärta
men om du inte ändrar din kroppsställning i vardagen så kommer problemet
att komma tillbaka eller aldrig försvinna.

 


Ett väldigt bra självtest för att se om din hållning är korrekt för dina axlar är dessa ( se bilden ovan). Sitter du alldeles för ihop sjunken så kan du inte sträcka dina armar rakt upp mot taket. 
På bilden syns tydligt att axlarna är framåt roterade och att bröstryggen kutar. 
Då är det omöjligt att få upp armarna högre.

 


Om du sträcker på kroppen och aktivera magen samt roterar axlarna bakåt 
då kan du helt plötsligt sträcka dina armar rakt upp. 
Nu kan axlarna röra sig hela vägen och armarna kan peka rakt upp mot taket. 
Det här är ett otroligt bra test för att se om du sitter korrekt. 

Så jo men YES, förutom andning och "Solhälsning" ska jag fokusera på min hållning.

Det är inte lätt, men ifall det vore lätt... skulle jag ju aldrig gjort fel.


Blogg100 logotype
Det här är mitt åttonde inlägg till Blogg 100
Regler för Blogg100
  • Blogg100 startar onsdagen den 1 mars 2017  
(men det går bra att hoppa på utmaningen även senare).
  • Varje dag, 100 dagar i rad
måste minst ett nytt inlägg publiceras på din egen blog

7 kommentarer:

Guldkryckan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Guldkryckan sa...

Sv: Hejsan....!

Javisst ja..det var ju dansken....fast han var kung över Norge med.

Ha de bäst.

Days by Johanna sa...

Det där med hållning är inte lätt, har nog inte världens bästa hållning heller, så borde nog med träna mig på det.

Nilla sa...

Intressant, här är ju hållningen lika bra som en säck potatis :-p kram

Kattis sa...

Väldigt bra tips...jag sitter alldeles för mycket stilla om dagarna med halvdan hållning. Behöver definitivt bli påmind om detta ofta!��

znogge sa...

Kroppshållningen och hur vi sitter är verkligen viktiga saker. Tyvärr sitter Husse helt fel men så har han också mycket problem med sin rygg...

Kram

BP sa...

Då jag också har ryggproblem har jag det senaste året faktiskt tänkt på hur jag sitter efter några tips från en sjukgymnast. Har även investerat i en "korv" eller vad man kan kalla det ryggstödet som sitter i svanken. Med korven kan man liksom inte sitta fel, även om man ville;-) Åsså har jag sträckt armarnar i luften idag efter din rekommendation. Blogglandia är fantastisk - man lär sig nå't nytt varje dag:-)