fredag 17 mars 2017

Prinsessan på ärtan


Svårt att sova,
yes jag har problem med min sovning,
väldans jobbigt... att sova dåligt gör ingen människa glad.

Alltså... problemet är inte att jag inte somnar, för det gör jag,
problemet är att jag vaknar typ 2, 3 timmar efter det jag somnar å sedan ligger vaken,
vaken ihop med ett gäng jobbiga tankar...

Det är dock inte tankarna som väcker mig,
även om de hjälper till att hålla mig vaken,
nä det är värken, min dumma kropp som värker å värker,
jag vaknar av att det gör ont, att jag inte kan finna ett bekvämt vis att ligga på,
när jag känner mig som Prinsessan på ärtan...
å nää det är inte positivt.

Bildresultat för prinsessan på ärten bok  


Som ett exempel... take it or leave it 😏

Jag vaknade vid 9.45 igår morse å jag lade mig strax efter 23,
somnade å vaknade omkring kl 2 av att jag hade så jäkla ont i min vänstra höft,
det kändes som om jag fått en kniv instucken rakt in i höften,
det värkte å gjorde så jäkla ont.

Efter det var det liksom svårt att finna en ställning som inte värkte.

Vid 4tiden klev jag upp å stoppade i mig värktabletter,
då hade jag alltså varit vaken runt två timmar,
visst jag somnade säkert till nån fem, tio minuter då å då,
men vaknade direkt då jag på något vis rörde vänster höft eller vänster ben.

Klockan 5 så var jag så jäkla less, värktabletten hjälpte... inte,
å förutom värken, tankarna så började jag må kräkilla,
vände å vred på mig, försökte på nåt vis hitta John Blund...

Bildresultat för john blund docka 

Men han var upptagen med Lennart Swan och YouTube 😞

Somnade till slut för att vakna strax före 7 då det var morgon,
Elin var hemma från skolan igår, det var därför jag hade "sovmorgon",
idag är det åter igen skoldag/vardag.

Jag är trött å jag har fortfarande ont i min höft,
ont i vänster ben och i ländryggen,
blir det inte bättre under helgen måste jag nog ringa Sjukstugan på måndag.

Det gör ont, det gör ont...




7 kommentarer:

znogge sa...

Du borde kanske ta någon form av smärtstillande som är mer långtidsverkande. Hur som helst så är det så irriterande att vakna och inte kunna somna om. Många rekommenderar att man går upp och äter och dricker något!

Kram och ha en bra fredag!

Ama de casa sa...

Fy vad jobbigt... Måste vara stressande också! Varför inte söka upp sjukstugan redan idag? Sådär kan du ju inte ha det...
Kram

Therese sa...

Fy så jobbigt, hade ett par värknätte i början av veckan å det tar på, så jag lider med dig <3 Dumma värk, sjukdom och otyg! Du har ialla fall glatt mig med dian fina och även roliga kommentarer, skrattade högt då jag läste din fråga om varför jag luktade i Bogges sko ;-P Är huvudet dumt... ja du vet! Skratt! Och när jag satt på nämnd så kunde jag le åt din kommentar om källaren med ;-D Förstår att du betar av vintermarknad innan påsk, var sak har sin tid, tror vi åker och bor på hotell i Umeå då och ger barnen/kusinerna deras julklapp - besök på nya leklandet + ett besök på ikea, men så läste jag att det var ettårs jubileum den helgen, så det kanske inte är så smart... Ha nu en fin fredag <3 KRAMAR!!!!

Nilla sa...

Det är ju hopplöst när man inte får sova ordentligt.Inte lätt att orka med värk då heller. Kram

BP sa...

Otroligt jobbigt! Speciellt sömnbrist gör ju att man är på dåligt humör.
Kan uppenbarligen inte ge dig några (goda) råd, men vill ändå föreslå två saker.
1. Vänta inte två timmar innan du tar värktabletten. Ta den direkt, då slipper du både tankerna och ligga vaken i två timmar.
2. Om jag var dig så skulle jag faktiskt ta kontakt med Umeå Sjukhus - ett "riktigt" sjukhus som borde ha mera erfarenhet av din sjukdom och/eller rygg-/höftont än en sjukstuga eller ett litet regionalsjukhus i Lycksele till exempel.

FREEDOMtravel sa...

Jag har inte alls samma problem som du, men jag känner ändå igen en del av det. Jag har väldigt lätt att somna, men vaknar alltid för tidigt. Gärna vid fyra eller fem, och sen kan jag inte somna om... När det gäller sömnproblem i sig kan det finnas hjälp, det vet jag. Om man vaknar av smärta är det ju kanske smärtan som är problemet. Jag har själv svår migrän, och när den sätter in har jag svårt att sova mer än tio minuter i stöten (somnar av utmattning, vaknar av smärta). Provar en förebyggande nu som verkar förbättra lite, men benen och fötterna svullnar upp (och äter ändå en hel del smärttillande). Vad vill jag säga med detta? Vet inte riktigt faktiskt... lite babbel ;) Hoppas verkligen att du kan få hjälp! Att inte få sova ordentligt gör ingenting bättre om man säger så ... Säg till på skarpen att du har allvarliga problem. Ibland kan det behövas.

♥ Hanneles bokparadis sa...

jag vänder på mej, fötterna på kudden som Pippi Långstrump :)