onsdag 1 mars 2017

Vad vi åt till middag, onsdag


Eftersom Elin skulle i väg till Simhallen kl 17 skulle vi helst äta snabbmat,
snabbmat kan se ut på olika vis,
det finns bättre å sämre val liksom mer eller mindre go' mat.

Jag måste erkänna att vi faktiskt äter korv i någon form väldigt ofta,
dels beror det på att korv är en av Elins favoriter för tillfället,
och jo av nån anledning väljer jag att tillaga mat som Elin äter.

Vanligtvis blir det stekt korv med kokt potatis,
eller möjligtvis korv i ugn med kokt potatis eller potatismos till,
mer sällan att vi äter pasta till korv av nån anledning... det blir bara inte så.

Hur som haver, här kommer ett middagstips, recept...

Korv & potatis i ugn

Yes, det är så jäkla simpelt... men gott 😊

Jag gillar ju mat som i princip sköter sig själv,
utan att jag behöver vara alltför delaktig 😉

Jag skalade två stycken bakpotatisar och klyftade dem,
jag skalade även två sötpotatisar och klyftade även dem,
ner med dem i en ugnsfast form och skvätte över olja, saltade å pepprade.

Jag lät formen stå mitt i ugnen 225* ungefär 30 minuter,
tog då ut formen med potatisar och lade dit chorizo och "vanlig varmkorv",
in med formen i ugnen igen å efter ca 15 minuter så var vår middag färdig.

Anledningen till att jag använder bakpotatis är enkel,
de fanns i vårt kylskåp...


Hot Dogs 10-p 500g ScanBildresultat för chorizo scan
 Bildresultat för potatis
Bildresultat för sötpotatis



Blogg100 logotype
Det här inlägget är mitt första till Blogg 100
Regler för Blogg100
  • Blogg100 startar onsdagen den 1 mars 2017  
(men det går bra att hoppa på utmaningen även senare).
  • Varje dag, 100 dagar i rad
måste minst ett nytt inlägg publiceras på din egen blogg

9 kommentarer:

BP sa...

Yeeeesssssssss! Du har hoppat på Blogg 100! Toppen! Tänkte nämligen att du, Ama, Susjos, Gerd och jag ju är perfekt lämpade för Blogg 100, då vi bloggar dagligen - eller nästan då. Du har väl inte glömt att registrera dig hos Fredrik! Fick många nya bloggkompisar när jag deltog första gången för tre år sedan tror jag det var.

Din mat skulle göra min man överlycklig kan jag säga. Han älskar nämligen korv i alla dess former. Nu är det som så att jag inte gillar korv, så han får laga den till sig själv, vilket han gör minst en gång i veckan.

Spaghetti däremot gillar vi båda och äter det kanske två ggr/v. Potatis och ris är ju basvaror så de hamnar också på tallriken ganska ofta gärna med en wok till. Mat som även den sköter sig själv:-)

Anonym sa...

Korv och potatis, dä ä rikti mat dä!
Falukorv - l ä n g t a r !!!

Ruth i Virginia

Lapplandsjäntan sa...

Mums med korv 🌭 Här blev det rester idag, fiberpasta och böngryta.

Svar, hittade bakbordet på loppis. Returbutiken bakanför Ica Maxi, fanns även två till igår då jag hittade mitt. 200kr/st
Smygdyrt kände jag, men har studentrabatt fram till 31 mars 😇

znogge sa...

Själv är jag inte alls förtjust i korv men Husse gillar det så det hamnar även på vår meny. Fast då brukar jag ta något annat. Visst är det praktiskt med allt i ett-rätter som sköter sig själv .D

Kram

Annie sa...

Sambon är också förtjust i korv, själv tycker jag sådär .. ;)
Känner mig lite less på korv.

Men bra med mattips! ibland tryter verkligen fantasin för maträtter hos mig ;)

Hoppas din torsdag blir hyfsad<3

Ama de casa sa...

Det lät himla gott det där - jag älskar korv! :-)

Kul att du hoppade på blogg 100, många gör det. Dock inte jag - vet inte om jag klarar av att blogga 100 dagar i rad :-)

Maria sa...

Då kan vi konstatera att vi inte har samma smak gällande mat. Korv kan jag vara utan men allt-i-ett-rätter gillar jag skarpt. Och sötpotatis - MUMS!
Blogg 100 hoppar jag inte på. Jag orkar inte med några extra måsten. Inte ens om de är roliga.
Andas lugnt ♥

Nilla sa...

Den enda korv jag äter är kycklingkorv men annars lät det väldigt gott. Jag gillar också mat som sköter sig själv. Kram

Therese sa...

Låter nästan som den skåprensning jag gjorde här idag... orkade inte åka och handla så det blev en rejäl omelett med chorizo sparris och lök som Bogge gav tummen upp, men som Luran ratade för en fryst pizzabit, så då fick det bli så, dessutom adderade Bogge lite kebabkött till sin omelett så nog blev det en salig men god röra 😂 Kram